Do podstawowych zadań Wydziału Organizacyjnego należy:
- W zakresie organizacji pracy Starosty: obsługa kancelaryjno – biurowa Starosty, w szczególności:
- gromadzenie i przygotowywanie materiałów niezbędnych do pracy Starosty,
- prowadzenie rejestru zarządzeń Starosty,
- doręczenie w/w dokumentów organom zobowiązanym do ich realizacji oraz czuwanie nad ich terminowym załatwianiem,
- wykonywanie czynności administracyjnych związanych ze składaniem oświadczeń majątkowych członków Zarządu oraz prowadzenie zbioru w/w oświadczeń majątkowych, w tym przekazywanie do urzędu skarbowego i publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej,
- obsługa administracyjna w zakresie współpracy Powiatu ze związkami i stowarzyszeniami jednostek samorządu terytorialnego.
- prowadzenie rejestru zarządzeń Starosty,
- 2. W zakresie organizacji i funkcjonowania Starostwa:
- opracowywanie projektów statutu powiatu i jego nowelizacji,
- opracowywanie projektów regulaminu organizacyjnego oraz regulaminu pracy Starostwa, innych aktów prawnych Zarządu i Starosty oraz kontrola ich realizacji,
- wdrażanie i nadzorowanie stosowania instrukcji kancelaryjnej, archiwalnej, jednolitego rzeczowego wykazu akt,
- prowadzenie rejestru upoważnień,
- prowadzenie rejestru umów,
- wykonywanie czynności administracyjnych związanych ze składaniem oświadczeń majątkowych pracowników Starostwa i kierowników jednostek organizacyjnych oraz prowadzenie zbioru w/w oświadczeń majątkowych, w tym przekazywanie do urzędu skarbowego i publikacja w Biuletynie Informacji Publicznej,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją wniosków o udostępnienie informacji publicznej.
- W zakresie spraw kadrowych:
- prowadzenie akt i spraw osobowych pracowników Starostwa i Kierowników jednostek organizacyjnych powiatu,
- 2) bieżąca aktualizacja kadrowych baz danych,
- 3) prowadzenie i dokumentowanie spraw dotyczących nawiązania i rozwiązania stosunku pracy, przebiegu pracy, rent i emerytur, jubileuszy oraz odznaczeń,
- 4) prowadzenie i dokumentowanie realizacji umów cywilno-prawnych dot. świadczenia usług osobowych o charakterze konsultacyjnym lub specjalistycznym,
- 5) koordynowanie szkoleń pracowników Starostwa,
- 6) koordynowanie działań w zakresie ocen pracowniczych,
- 7) koordynowanie działań w zakresie prowadzenia naborów na wolne stanowiska pracy,
- W zakresie spraw administracyjno – kancelaryjnych:
- wykonywanie obsługi kancelaryjnej Starostwa,
- wykonywanie obsługi informatycznej Starostwa,
- prowadzenie archiwum zakładowego,
- W zakresie spraw administracyjno – gospodarczych:
- administrowanie budynkiem stanowiącym siedzibę Starostwa (z wyłączeniem spraw remontowo – budowlanych),
- zabezpieczenie przestrzegania w Starostwie przepisów dotyczących porządku, bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej, w szczególności w zakresie prowadzenia niezbędnej dokumentacji,
- gospodarowanie środkami rzeczowymi oraz zabezpieczenie mienia Starostwa,
- prowadzenie spraw związanych z zaopatrzeniem materiałowo-technicznym oraz konserwacją wyposażenia Starostwa,
- gospodarowanie taborem samochodowym,
- zabezpieczenie informacji wizualnej dla interesantów,
- zabezpieczenie łączności telefonicznej, teleksowej i alarmowej.
- W zakresie obsługi prawnej Starostwa:
- udział w opracowywaniu i uzgadnianiu projektów aktów prawnych Rady, Zarządu i Starosty, opiniowanie ich pod względem redakcyjnym i prawnym,
- udzielanie wyjaśnień i sporządzanie opinii prawnych dla potrzeb Rady, Zarządu, Starosty i wydziałów (referatów),
- udział w negocjowaniu warunków umów i porozumień zawieranych przez Powiat, opiniowanie projektów tych umów i porozumień,
- wykonywanie zastępstwa procesowego przed sądami w sprawach dotyczących Powiatu lub Skarbu Państwa,
- wykonywanie nadzoru prawnego nad egzekucją należności Powiatu oraz współdziałanie w podejmowaniu czynności w zakresie postępowania egzekucyjnego prowadzonego przez poszczególne wydziały (referaty), informowanie Zarządu, Starosty i Kierowników komórek organizacyjnych o zmianach w przepisach prawnych dotyczących działalności organów Powiatu.
- informowanie Zarządu, Starosty i Kierowników komórek organizacyjnych o zmianach w przepisach prawnych dotyczących działalności organów Powiatu.
- Z zakresu spraw ogólnych:
- prowadzenie biura rzeczy znalezionych,
- prowadzenie działań w zakresie ochrony danych osobowych,
- prowadzenie działań w zakresie polityki bezpieczeństwa informacji,
- koordynowanie działań w zakresie audytu wewnętrznego,
- koordynowanie działań w zakresie kontroli zarządczej,
- koordynacja działań w zakresie zadań wyborczych.
- prowadzenie rejestru stowarzyszeń,
- sprawowanie nadzoru nad działalnością stowarzyszeń mających siedzibę na terenie Powiatu z wyjątkiem stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi,
- opracowanie i aktualizacja projektu programu współpracy z organizacjami pozarządowymi,
- przygotowanie i przedstawienie sprawozdania z realizacji programu, o którym mowa w pkt 10,
- obsługa administracyjna Rady Działalności Pożytku Publicznego,
- prowadzenie spraw pożyczek dla organizacji pozarządowych,
- koordynacja działań w zakresie przeprowadzania zbiórek publicznych na obszarze powiatu lub jego części obejmującej więcej niż jedną gminę,
- wydawanie zezwoleń na sprowadzenie zwłok i szczątków z obcego państwa.