- Do zadań Geodety Powiatowego należy w szczególności wykonywanie zadań Starosty jako organu administracji geodezyjnej i kartograficznej określonych w ustawie — Prawo geodezyjne i kartograficzne.
- Do podstawowych zadań Wydziału Geodezji (w zakresie działania Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej) należy:
- przyjmowanie zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych i ich rejestracja oraz wydawanie materiałów do wykonania tych prac,
- weryfikacja opracowań geodezyjnych i kartograficznych przyjmowanych do zasobu,
- udostępnianie zasobu poprzez udzielanie informacji o zasobie, sprzedaż map i materiałów z zasobu,
- włączanie dokumentacji do powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- modernizacja i zakładanie osnów szczegółowych,
- ochrona znaków geodezyjnych, grawimetrycznych i magnetycznych,
- koordynowanie usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu: przyjmowanie, rejestracja i kontrola dokumentacji złożonej do uzgodnień, organizacja posiedzeń zespołu ds. koordynacji usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu, przygotowywanie opinii dotyczących koordynacji projektowanych sieci, wprowadzanie do bazy danych przebiegu uzgodnionych sieci,
- tworzenie, prowadzenie i udostępnianie standardowych opracowań kartograficznych zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
- tworzenie i prowadzenie (aktualizacja) baz danych obejmujące zbiory danych przestrzennych infrastruktury informacji przestrzennej,
- wydawanie informacji z zasobu i baz danych oraz ich udostępnianie,
- prowadzenie ewidencji granic i powierzchni jednostek podziału administracyjnego,
- wydawanie licencji dotyczących udostępnionych materiałów,
- naliczanie opłat za czynności podlegające opłacie zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.
- Do podstawowych zadań Wydziału Geodezji (Referat Ewidencji Gruntów i Budynków) należy:
- prowadzenie postępowań administracyjnych z zakresu ewidencji gruntów i budynków, w tym: zawiadamianie o zmianach w ewidencji zainteresowanych osób, właściwych organów podatkowych, właściwego miejscowo sądu rejonowego prowadzącego księgi wieczyste, właściwe miejscowo organy statystyczne, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie
- wprowadzanie zmian (aktualizacja) bazy ewidencji gruntów,
- prowadzenie rejestru cen i wartości nieruchomości,
- wydawanie zaświadczeń i raportów z ewidencji gruntów i budynków,
- sporządzanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków,
- prowadzenie gleboznawczej klasyfikacji gruntów,
- sporządzanie urzędowych zestawień zbiorczych danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
- przeprowadzanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków,
- wykonywanie okresowych weryfikacji danych ewidencyjnych,
- naliczanie opłat za czynności podlegające opłacie zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie.