Młodzież kontra stres
W ramach Ogólnopolskiej Olimpiady praktycznej „Zwolnieni z teorii” uczennice klas trzecich I LO im. Powstańców Śląskich w Rybniku podjęły się realizacji projektu „Stop stressin” w okresie od października 2022 r. do marca 2023. Zmierzyły się z trudnym, jednak niezwykle aktualnym w obecnym czasie tematem szeroko pojętego stresu wśród młodzieży.
Pomysłodawczynią oraz inicjatorką działań z ramienia szkoły jest Julia Karaszewska, która wraz z zespołem, przy współpracy pedagog Barbary Zaparty-Piaseckiej oraz Sabiny Kotyrby, zorganizowały szereg działań dotyczących radzenia sobie ze sytuacją stresową. Zespół postanowił dotrzeć do jak największej liczby odbiorców, m.in. poprzez aktywność w social mediach. Utworzony został profil na Instagramie, Facebooku oraz Tik-Toku, na którym prezentują aktualne problemy młodych ludzi oraz sposoby dotyczące radzenia sobie ze stresem. Pojawiła się możliwość wymiany doświadczeń, wzajemnego wsparcia i komunikacji. Kolejnym istotnym wydarzeniem był udział Julii w konferencji szkoleniowej liderów projektów pt. „Profilaktyka na nowo”, które odbyło się 19 stycznia w Warszawie. Podczas tego wydarzenia pojawiły się kolejne możliwości na rozwój projektu oraz impulsy do działań. Nawiązana została współpraca z Fundacją „Rak and Roll”, opublikowany został kolejny post przy współpracy innych, zaangażowanych w tematy zdrowia psychicznego zespołów młodzieży.
Kolejnym ciekawym wydarzeniem było zorganizowanie warsztatów tematycznych na terenie szkoły. Temat przewodni spotkania, które odbyło się dnia 20 lutego, dotyczył oswajania stresu i lęku poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii komputerowych i informacyjnych. Warsztaty poprowadziła terapeutka i oligofrenopedagog Dominika Siwek, która w ciekawy sposób zaprezentowała młodzieży alternatywne formy przeciwdziałania negatywnym skutkom różnego rodzaju obciążeń, z którymi zmaga się aktualnie większość młodych ludzi. Warsztaty dały możliwość zapoznania się z różnego rodzaju aplikacjami, formami relaksacji i medytacji oraz Googlami VR, które zrobiły na uczniach ogromne wrażenie.
Jak podkreślają realizatorki projektu, temat radzenia sobie ze stresem oraz związanych z nim problemów zdrowia psychicznego powinien być poruszany w każdej szkole. Jak podają statystyki, depresja, stany lękowe, brak poczucia bezpieczeństwa w tak szybko zmieniającym się obecnie świecie stanowią problem numer jeden wśród uczniów. Dlatego dziewczyny mają w planach jeszcze wiele innych działań, m.in. wywiad z psychiatrą, psychologiem oraz upowszechnienie prezentacji multimedialnej w innych szkołach.
Jak podkreślają realizatorki, „nasz projekt edukuje i pomaga. Dzięki przedstawionym metodom, radom i sposobom, pomagamy zmienić stres negatywny, w pozytywny bodziec do działania. Chcemy, by stres stał się naszym przyjacielem, najlepszym motywatorem”.
J. Karaszewska, M. Pająk, H. Barszcz,
H. Brzezinka, K. Dziechciarz, W. Fojcik