Powiatowy Rzecznik Konsumentów

Samorząd terytorialny – powiaty w obowiązującym stanie prawnym są odpowiedzialne za sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym min. za ochronę praw konsumenckich na ich terenie.

Wnioski i dokumenty do pobrania na platformie SEKAP Sekap 300

Do realizacji tych zadań powołany został organ -  powiatowy rzecznik konsumentów, do którego zadań  należy :

 

1. Powiatowy Rzecznik Konsumenta realizuje zdania powiatu w zakresie ochrony praw konsumentów.

2. Do podstawowych zadań rzecznika konsumentów należy:

1) zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,

2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego
w zakresie ochrony interesów konsumentów,

3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,

4) wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za zgodą konsumentów do toczącego się postępowania w sprawach o ochronę interesów konsumentów,

5) pełnienie funkcji oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia na szkodę konsumentów,

6) przedstawianie sądowi w formie oświadczeń poglądów w sprawach dotyczących praw konsumentów objętych postępowaniem cywilnym,

7) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu ochrony konkurencji
i konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,

8) przedkładanie delegaturze Urzędu ochrony konkurencji i konsumentów wniosków
i sygnalizacji dotyczących problemów z zakresu ochrony konsumentów,

9) przedkładanie Staroście i miejscowej delegaturze Urzędu ochrony konkurencji i konsumentów rocznego sprawozdania z działalności za rok poprzedni,

10) opracowanie i wdrażanie formuły edukacji konsumenckiej.

 


Sprawy konsumenckie to relacje między konsumentem – osobą fizyczną i przedsiębiorcą, podmiotem gospodarczym, których podstawą są zawierane umowy kupna – sprzedaży, umowy zlecenia bądź o dzieło.

Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Rybniku wykonuje zadania powiatu w zakresie ochrony konsumentów – udziela porad i pomocy prawnej - wyłącznie mieszkańcom Powiatu Rybnickiego i Miasta Rybnik.

Właściwym do udzielenia pomocy konsumentom jest rzecznik miejsca ich zamieszkania bez względu na miejsce zakupu towaru lub zawarcia umowy. Rzecznik nie jest rzeczoznawcą
i nie wydaje żadnych decyzji, nakazów, zakazów jak i nie nakłada na przedsiębiorców kar pieniężnych.

Wszystkie sprawy kierowane do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w tym zapytania przesyłane drogą elektroniczną winne zawierać oznaczenie konsumenta:  

  • imię nazwisko, adres zamieszkania oraz numer telefonu kontaktowego. Wnioski, które nie będą zawierały imienia i nazwiska oraz adresu konsumenta, pozostaną bez rozpoznania.


Druk wniosku do rzecznika do pobrania :  www.starostwo.rybnik.pl

Mieszkańcy Rybnika i Powiatu Rybnickiego mogą się zgłaszać do Powiatowego Rzecznika  Konsumentów :

- osobiście -  poniedziałek, wtorek, środa  8.oo – 15.oo,
                 -  czwartek  15.oo – 17.3o / po wcześniejszym telef. umówieniu się /

- telefonicznie - pod numerem  32 / 4228300 wew. 35 -  fax. 32 / 4221065
- korespondencyjnie -  Starostwo Powiatowe, 44 – 200  Rybnik ul. 3 maja 31
- drogą elektroniczną - Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.">Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.